Gentile Ministra, amici e amiche di Levica grazie per l’invito a partecipare a questo importante incontro. In questi giorni ho pensato molto a cosa dirvi oggi, perché volevo cercare di dirvi qualcosa che non fosse banale. Non serve che sia io a dirvi che la capitale europea della cultura è importante. Allora mi è venuto in mente un aneddoto che forse le strapperà un sorriso, signora ministra, e il sorriso è un ottimo strumento per poi ricordarsi il messaggio che ci sta dietro. L’episodio è successo cinque anni fa, pochi giorni prima di Natale. Riunione nella sede del forum con goriska.si. Attorno a un tavolo, seri, si parla del futuro delle due città, piste ciclabili, ambiente, cose serie. A un c’erto punto Laura, del forum, prende un pandoro, che è un dolce tipico italiano. Apre la scatola di cartone. Io sto parlando di Anhovo, che dobbiamo fare una battaglia insieme…. Lei estrae il dolce, che è dentro a un sacchetto di plastica trasparente, dalla scatola di cartone. Io dico che pensiamo di fare una riunione con i comitati di Anhovo.. lei prende lo zucchero che è in una busta dentro la scatola di cartone, apre il sacchetto e rovescia lo zucchero dentro. Io vedo che già nessuno sloveno mi sta più ascoltando. Ma un secondo dopo tutti fanno waaaaaa, quando lei scuote il sacchetto per fissare lo zucchero sul dolce. Nessuno degli sloveni sapeva che si faceva cosi. Da qui il loro stupore. E da qui il nostro, per il loro. Risata generale. Risultato? Anhovo dimenticata per un istante, ma proprio in quell’istante siamo diventati amici. Prima ci conoscevamo, da quel momento in poi siamo amici. Allora, il dolce è la nostra comunità unica, per farlo ci vogliono tanti ingredienti, tante prove sbagliate per trovare la ricetta giusta. Lo zucchero è la cultura, che si fissa sul dolce solo scuotendo il sacchetto, che è la politica, che può contenere tutto e anche può tenere tutto separato. La mia missione politica è di essere un sacchetto che tiene tutti insieme per un futuro comune. Vede, io non so parlare sloveno. Ma voglio che non sia così per le mie due figlie. Per i nostri figli. Io credo che ci conosciamo, ma non saremo mai amici se non sappiamo sentire dentro il vero significato delle parole, e questo vale soprattutto per la parola cultura. È il solco che tanti prima di noi hanno tracciato e noi contribuiamo a tenere in vita. Il solco ha bisogno di qualcuno che si prenda cura di lui, ha bisogno di tempo e fatica. La fatica che sto facendo io adesso, il tempo che voi state dedicando a me ora che mi state ascoltando. Il novecento ha devastato il nostro solco. Il 2025 è simbolicamente una sorta di catarsi. La politica ha il compito di permettere che due comunità diventino amiche, deve creare le occasioni affinché diventino amiche veramente.
Grazie.
Spoštovana ministrica, prijatelji Levice, hvala za povabilo na to pomembno srečanje. V zadnjih dneh sem veliko razmišljal o tem, kaj naj vam danes povem, saj sem vam želel povedati nekaj, kar ne bi bilo banalno. Ni treba povedati, da je Evropska prestolnica kulture pomembna. Zato sem si zapomnil anekdoto, gospa ministrica, ki vam bo morda narisala nasmeh na obraz, nasmeh pa je odličen način, da si zapomnimo sporočilo, ki se skriva za njim. Zgodilo se je pred petimi leti, nekaj dni pred božičem. Srečali smo se v stavbi foruma z gorisko. si. Za mizo, resno, smo se pogovarjali o prihodnosti obeh mest, kolesarskih stezah, okolju, resnih stvareh. Naenkrat Laura s foruma vzame pandoro, ki je tipična italijanska sladica.
Odpre kartonasto škatlo. Jaz v tistem trenutku govorim o Anhovem, o tem, da se moramo boriti skupaj… Laura vzame torto, ki je v prozorni plastični vrečki, iz kartonske škatle. Rečem, da razmišljamo o sestanku z odbori Anhovo… ona vzame sladkor, ki je v vrečki, odpre vrečko in sladkor postavi v notranjost. Vidim, da me noben Slovenec več ne posluša. Vsi odnehajo. Ko strese vrečko, da bi postavila sladkor na torti, vsi vzkliknejo: Waaooo. Nihče od slovencev ni vedel, da se to počne na ta način, njihovo začudenje je pa začudilo nas. Sledil je splošni smeh. Rezultat? Za trenutek sem pozabil na Anhovo, vendar sem razumel, da smo postali prijatelji. Poznali smo se že prej, a tedaj smo postali res prijatelji.
Torta je naša edinstvena skupnost, za njeno pripravo pa je potrebnih veliko sestavin, veliko poskusov in stikov, da bi našli pravi recept. Sladkor je kultura, ki se na sladico pritrdi le s stresanjem vrečke. Vrečka pa je politika, ki lahko vsebuje vse in hkrati ohranja vse ločeno. Moje politično poslanstvo je biti vrečka, ki vse združuje za skupno prihodnost. Vidite, ne znam govoriti slovensko. Želim pa, da ne bi bilo tako pri mojih dveh hčerkah. Da ne bi bilo tako Za naše otroke. Verjamem, da se poznamo, vendar nikoli ne bomo prijatelji, če ne bomo znali začutiti pravega pomena besed, ki jih izgovarjamo v svojih jezikih, še posebno pri besedi “kultura”. To je pot, ki so jo mnogi pred nami sprehodili, mi pa jo moramo ohranjati pri življenju. pot potrebuje nekoga, ki skrbi zanjo, potrebuje čas in trud. Jaz sedaj se trudim, vi pa uporabljate svoj čas tako, da mi prisluhnite. Dvajseto stoletje je ustavilo in popolnoma opustošilo našo pot. Leto dvatisočpetindvajset je simbolično neke vrste katarza. Naloga politike je, da dvema skupnostma omogoči, da postaneta prijateljici, in da jima ponudi priložnosti, da postaneta prijateljici zares. Najlepša hvala.
Rispondi